Saturday 2 August 2014

Sistem Endokrin

Sistem Endokrin adalah sekumpulan kelenjar dan organ yang menghasilkan dan mengatur hormon dalam aliran darah untuk mengawal fungsi tubuh kita.


The Major Glands of the Endocrine System
The male is shown on the left and the female on the right.

Pituitary gland
Kelenjar bersaiz kecil seperti kacang, yang terletak berhampiran dengan pusat otak. Ia bertanggungjawab untuk mengawal pertumbuhan badan. Pituitari mengeluarkan hormon yang memberi kita ransangan terhadap kesakitan dan juga hormon yang memberi isyarat ovari dan testis untuk membuat hormon seks. Kelenjar pituitari juga mengawal ovulasi dan kitaran haid di kalangan wanita. Disebabkan pituitari memainkan peranan penting dalam interaksi dengan kelenjar lain, jadi ia juga dikenali sebagai "Master Gland".

Pancreas
Kelenjar ini menghasilkan hormon khas untuk memastikan badan terdapat sumber bekalan tenaga.

Pineal Gland
Terletak di tengah otak, ia menghasilkan melatonin, sejenis hormon yang membantu mengawal kitaran "Bangun-Tidur".

Thyroid & Parathyroid Glands
Bertanggungjawab menentukan kecekapan badan menggunakan tenaga dan hormon, dan mengawal jumlah kalsium di dalam darah dan tulang.

Adrenal Gland
Terdapat dua kelenjar adrenal berbentuk tiga segi, setiap satu berada di atas setiap buah pinggang. Kelenjar adrenal mengeluarkan hormon yang mengawal garam dan keseimbangan air dalam badan, dan juga yang terlibat dalam metabolisme, sistem imun, dan perkembangan seksual dan fungsi. Fungsi yang paling penting dalam kelenjar adrenal adalah untuk merembeskan hormon adrenalina (juga dikenali sebagai adrenalin) dan norepinephrine (asnoradrenaline juga) apabila kami teruja, terancam, atau stres.

Testis
Kelenjar seks lelaki, yang dikenali sebagai testis, menghasikan beberapa jenis hormon, terumatanya testosteron, hormon seks lelaki. Testosteron mengawal perubahan badan yang berkaitan dengan perkembangan seksual, termasuk pembesaran zakar, mendalamkan suara, pertumbuhan bulu muka dan kemaluan, dan peningkatan dalam pertumbuhan otot dan kekuatan.


Ovary
Ovari, kelenjar seks wanita, terletak di pelvis. Ia menghasilkan telur dan merembeskan hormon wanita estrogen dan progesteron. Estrogen terlibat dalam pembangunan ciri-ciri seksual wanita, termasuk pertumbuhan payudara, pengumpulan lemak badan di bahagian pinggang dan paha, dan pertumbuhan yang berlaku semasa tempoh baligh. Kedua-dua estrogen dan progesteron juga terlibat dalam kehamilan dan mengatur kitaran haid.

No comments:

Post a Comment