Sunday 3 August 2014

Hormon Anda Perlu Tahu


Hormon adalah zat kimia yang terbentuk dalam satu organ atau bahagian badan. Hormon akan dialirkan oleh darah menuju berbagai jaringan sel dan menimbulkan kesan tertentu sesuai dengan fungsinya masing-masing.

Hormon Anda Perlu Tahu

Estrogen
Estrogen merangsang pertumbuhan tisu, seperti perkembangan payudara dan organ-organ pembiakan. Di dalam otak, ia meningkatkan sintesis dan fungsi neurotransmitter yang menpengaruhi tidur, mood, ingatan, libido, dan faktor-faktor kognitif seperti pembelajaran dan tumpuan perhatian.

Estrogen mengurangkan persepsi kesakitan, mengekalkan jisim tulang, dan meningkatkan HDL - kolesterol baik. Ia juga mengekalkan keanjalan dan kelembapan kulit, mengembangkan saluran darah, dan mencegah pembentukan plak pada dinding saluran darah.

Progesterone
Progesteron dihasilkan terutamanya oleh ovari. Kelenjar adrenal, saraf periferal, dan sel-sel otak menghasilkan jumlah yang lebih sikit. Progesteron memastikan perkembangan dan fungsi buah dada serta saluran pembiakan wanita. Dalam otak, progesteron mengabung kepada reseptor tertentu untuk mencapai kesan ketenangan emosi, dan meningkatkan mutu tidur.

Progesteron juga memberi kesan diuretik. Ia meningkatkan sensitiviti badan terhadap insulin dan fungsi hormon tiroid. Ia membina tulang dan memberi manfaat kepada sistem kardiovaskular dengan menghalang pembentukan plak pada saluran darah dan mengurangkan tahap trigliserida. Progesteron juga boleh meningkatkan libido dan mempertingkatkan kecekapan penggunaan lemak sebagai sumber tenaga.

Testosterone
Testosteron adalah hormon yang biasa ditemukan pada lelaki dan perempuan, meskipun lelaki menghasilkan testosteron dalam jumlah yang jauh lebih banyak.

Fungsi testosteron yang paling utama adalah sebagai hormon reproduksi. Namun testosteron juga berperan dalam banyak fungsi tubuh lainnya. Ia menguatkan ligamen, membina otot dan tulang dan membantu dalam fungsi otak. Ia mempunyai kesan perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular dalam kedua-dua lelaki dan wanita.

Dehydroepiandrosterone (DHEA)
DHEA dihasilkan terumatanya oleh ovari dan kelenjar adrenal. Jumlah yang sedikit dihasilkan di dalam kulit dan otak. DHEA adalah hormon yang paling banyak dihasilkan. Ia membantu melawan tekanan fizikal dan mencegah keradangan. DHEA juga boleh meningkatkan libido dan rangsangan seksual.

Cortisol
Kortisol adalah hormon steroid yang digunakan untuk mengembalikan keseimbangan tubuh selama tempoh stres. Oleh sebab itu, kortisol disebut juga sebagai "hormon tekanan".

Kortisol bersifat antagonis terhadap insulin dan bertugas memecah lemak dan protein sehingga memainkan peranan dalam mengawal bagaimana badan menggunakan nutrisi.

Kortisol boleh menyebabkan penambahan berat badan untuk dua sebab. Pertama, kortisol memindahkan lemak dari hati ke otot-otot perut, dan kedua, kortisol meningkatkan nafsu makan.

Pregnenolone
Pregnenolone ialah hormon manusia yang bersifat steroid. Ia merupakan hormon yang terlibat secara langsung dalam penghasilan hormon steroid lain seperti hormon sex (progesterone,estrogen,testosterone), mineralokortikoids, glukokortikoids, androgens dan estrogens. Kebolehannya bertukar menjadi hormon lain membuatnya mendapat jolokan prohormon.

Jika anda ingin tahu tentang hormon dengan lebih lanjutnya, boleh rujuk "Jenis Hormon(steroid/peptide/amino acid/fatty acid)"

No comments:

Post a Comment