Friday 12 September 2014

Khasiat Lobak Ungu


Lobak berwarna UNGU..whaa..admin tidak pernah jumpa lagi ni...apa beza lobak ungu dengan lobak merah? Google sat na..

Admin terbaca 1 blog dan dapati bahawa sebelum kurun ke-17, lobak sebenarnya berwarna ungu? Hanya di kurun ke-16, petani Belanda mula menanam ‘mutant strain’ lobak ungu yang berwarna oren. Lobak oren yang kita makan hari ini merupakan hasil campuran daripada lobak putih dan kuning...Biar betul ni?

Hmm...walaobagaimanapun, mari kita fokus pada khasiat yg terdapat pada lobak ungu. Antara khasiatnya seperti vitamin A utk kesihatan mata, antioxidant yg tinggi utk melindungi sel badan kita dari ‘berkarat’, minerals seperti potassium & magnesium..yg SPECIAL sekali adalah ANTHOCYANIN.

Anthocyanins, sejenis antioksidan biru-ungu yang bukan sahaja memberi warna kepada blueberry tetapi juga kebaikan kesihatan superfood. Kajian menunjukkan anthocynins dapat membantu pelbagai masalah kesihatan termasuk kanser , kencing manis , penyakit saraf, anti-radang, penyakit arteri, meningkatkan penglihatan, ulcer dan banyak lagi.

Kerana khasiatnya yang banyak, ia dipilih sebagai salah satu bahan utama di dalam VIVIX – tonik anti-penuaan yang terunggul di abad ini.


More info about - VIVIX

Rujukan - Anthocyanins

No comments:

Post a Comment