Sunday 20 July 2014

Kepentingan Diet Tinggi Serat


Apakah yang dimaksudkan dengan serat?
Serat adalah bahagian daripada tanaman yang tidak boleh dicerna oleh manusia. Tanaman memberikan kekuatan dan struktur mereka. Serat yang ditemui dalam biji-bijian, bijirin, gandum, buah-buahan, sayuran, Psyllium sekam, kacang-kacangan, biji-bijian dan polong-polongan (kacang kering, kacang polong, dan lentil). Namun, serat hanya ditemui di kerajaan tanaman, sementara haiwan seperti daging, ikan dan produk susu tidak mengandungi serat.

Mengapa serat penting?
Ahli kesihatan percaya bahawa bermula di usus besar, dan membekalkan tubuh anda dengan serat yang cukup setiap hari adalah penting untuk fungsi usus dan usus besar. Diet tinggi serat juga membantu mengawal berat badan dengan membuat anda merasa kenyang lebih lama selepas makan dan kecil kemungkinannya untuk makanan ringan.




Soluble dan Insoluble Fiber
Serat boleh dibahagikan kepada two kumpulan: soluble fiber dan insoluble fiber. Semua jenis tumbuhan terdapat kedua-dua jenis soluble dan insoluble fiber, tetapi dengan amaun yang berlainan.

Soluble Fiber - Seperti diterangkan dalam namanya, serat jenis ini akan larut sebahagian dalam air, dan menjadi "gel-like". Ia akan bergabung dengan makanan di dalam perut, dan berfungsi di usus kecil, di mana serat ini berperanan menyerap kolesterol, gula, dan lemak yang berlebihan. Menurut kajian, soluble fiber dapat mengurangkan kolesterol dan mencegah penyakit kencing manis.

Insoluble Fiber - Serat jenis ini tidak akan larut dalam air, fungsinya adalah untuk meningkatkan gerakan saluran najis di dalam usus besar. Dengan ciri-ciri tersebut, ia dapat membantu membuang sisa toksik di dalam usus dan mengatasi masalah sembelit. Usus yang bersih dan bebas daripada toksik akan menghindarkan kita daripada kanser usus.

Siapa yang memerlukan serat?

Setiap orang harus memerlukan serat setiap hari terutama bagi mereka pesakit diabetes dan kegemukan.

Berapa banyak serat yang diperlukan?
Nutrisi cadangan adalah untuk 20-35 gram jumlah semua jenis serat per hari. Secara berperingkat menambah serat ke dalam makanan anda, anda juga didorong untuk minum lebih banyak cecair saat anda meningkatkan jumlah serat yang anda makan. Bilangan yang disarankan adalah lapan gelas air sehari.


Sumber Serat


Sumber Info:

No comments:

Post a Comment